Schrijf voor Amnesty

Brieven schrijven naar autoriteiten is de meest voorkomende activiteit van Amnesty.
Help mee en verstuur deze brieven ook!

Amnesty blijft schrijven!

In juli schrijven we brieven naar de autoriteiten van

• Irak
    Sherwan Sherwani, Guhdar Zebari, Hariwan Issa, Ayaz Karam en Shvan Saeed zijn journalisten en activisten uit Iraaks-Koerdistan. Ze kregen 6 jaar cel voor spionage terwijl ze niets hebben gedaan.
  • Egypte
    Journalist Mohamed Salah uit Egypte zit vanwege valse beschuldigingen al 20 maanden in voorarrest. In de gevangenis werd hij gemarteld.
  • Algerije
    Journalist Rabah Kareche uit Algerije publiceerde op 18 april een artikel over de achterstelling van de Toeareg-bevolking in het zuiden van zijn land. De autoriteiten pakten hem nog dezelfde dag op en beschuldigen hem onder meer van ‘het verspreiden van nepnieuws’. Er hangt hem een gevangenisstraf van 23 jaar boven het hoofd.

Voorbeeld brieven thuis ontvangen?
Mail ons!

Er is ook Goed Nieuws!

Voorbeeldbrieven

Je kunt voorbeeldbrieven thuisbezorgd krijgen om te versturen. Een mailtje aan Angela is voldoende. Amnesty International werkgroep Uithoorn gebruikt je naam en woonadres (van 'papieren abonnees') of email-adres (van 'digitale abonnees') alleen voor de maandelijkse schrijfacties. We bewaren je persoonsgegevens veilig en geven ze niet door. Wil je niet meer meedoen? Meld het bij Angela, telefonisch of per email. We benaderen je niet meer en verwijderen je gegevens.

Een heel goed, gezond en actief 2021 toegewenst.
Angela Bults
telefoon 06-30926195

Op onze brief aan Israël was er een officiële reactie >

Printen en versturen!

Je kunt de brieven downloaden om te versturen.

• bovenaan in het Word-document typ je je woonplaats en de datum
  • onderaan typ je nog je naam en adres
  • printen maar!
  • zet met een pen je handtekening
  • de envelop hetzelfde adresseren als de aanhef op de brief
  • buiten Europa moet de porto een 'wereldzegel' zijn

Als er bij de informatie ook een e-mailadres staat van de betreffende autoriteit kan je de brief ook mailen.

Download brieven Begeleidende info
brief-Irak-journalisten-Koerdistan info-Irak
brief-Algerije-Kareche info-Algerije

Liever voorbeeld brieven per e-mail ontvangen?

Aan onze analoge abonnees vragen we voor drukkosten en dergelijke een jaarlijkse bijdrage van 5 euro. Voor website bezoekers geldt dat niet, maar als je toch een bijdrage wilt geven voor het schrijfwerk, dan kun je dat overmaken naar
IBAN NL32TRIO0197666353,
van Amnesty International werkgroep Uithoorn
Ebro 185, 1423 AS Uithoorn.

/\

"Ik ben lid van Amnesty omdat ik mensenrechten heel essentieel vind voor een menswaardig bestaan.
Als ergens structureel mensenrechten geschonden worden moet dat aan de kaak gesteld worden.
Door het schrijven naar verantwoordelijke regeringen of instanties hoop ik een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefsituatie van onschuldige mensen." - Theo