Goed nieuws

Egypte laat drie mensenrechtenverdedigers vrij

Egypte

Drie mensenrechtenverdedigers, Gasser Abdel-Razek, Mohamed Basheer en Karim Ennarah zijn vrijgelaten.

Denemarken

Het parlement heeft ingestemd met een wet die seks zonder toestemming strafbaar stelt als verkrachting.

Togo

Oppositieleden Kafui Adjamagbo en Yaovi Djossou zijn vrijgelaten na een arrestatie in verband met een oproep tot demonstratie.

Meer goed nieuws op www.amnesty.nl/goednieuws

Amnesty Nederland directeur Dagmar Oudshoorn
Van 2010 tot 2018 was zij burgemeester van Uithoorn. Een bevlogen voorstander van mensenrechten!
Oudshoorn klinkt genuanceerd, sterk in haar antwoorden en reacties in Spraakmakers van NPO Radio 1 >

Dagmar is kritisch, ze wil niet polariserend zijn, maar verbindend. Ze gaat wereld problematiek, zoals het klimaat, niet uit de weg, maar kiest daarbinnen waar rechten van mensen in het geding komen. Het┬áschrijven voor en naar individuen blijft voor haar een prioriteit van Amnesty. Andere thema’s zijn: vluchtelingen/migranten, discriminatie, etnisch profileren, grote bedrijven kritisch volgen rond privacy bijvoorbeeld. Of ze in Uithoorn gemerkt had dat Amnesty actief is: “Jazeker, er is een heel leuke AI groep in Uithoorn, niet heel groot, maar heel actief. Zij┬áschrijven ook elk jaar op 10 december in het Gemeentehuis.”