Subgroep Rusland

Azimjan Askarov

Al heel lang voert onze 'DAF' actie voor Azimjan Askarov, gewetensgevangene en beroemde mensenrechtenactivist die al jarenlang vastzit en een levenslange gevangenisstraf heeft opgelegd gekregen.

Een korte Engelse samenvatting uit de DAF:

Human rights defender Azimjan Askarov is currently serving life imprisonment after an unfair trial on charges that AI believes have been fabricated in an attempt to stop his legitimate human rights work. AI adopted him a prisoner of conscience and calls for his release. While in detention, he has reportedly been subjected to torture and ill-treatment; he is in a poor state of health. His relatives and legal representatives have been harassed and assaulted for supporting him.

Azimjan Askarov is Director of Vozdukh (Air), an independent human rights organization which forms part of a regional human rights network in southern Kyrgyzstan. He has been documenting police ill-treatment in detention in the village of Bazar-Korgon (formerly spelled Bazar-Korgan) and other parts of the Jalal-Abad region of southern Kyrgyzstan for years. He is also an accomplished artist, having graduated from art school in Uzbekistan in 1977.

Open brief

Een aantal organisaties, waaronder Amnesty International en Human Rights Watch, heeft nu een open brief opgesteld gericht aan de President van Kirgizië. In deze brief wordt gevraagd om de onmiddellijke vrijlating van Azimjan Askarov omdat hij in de gevangenis gevaar loopt het Covid-19 virus op te lopen. Zijn gezondheid is broos. Het is belangrijk dat deze brief door zoveel mogelijk mensen wordt verstuurd. Bij deze dus het verzoek aan jullie om dat te doen. De brief is te vinden op

Subgroep Rusland

Een aantal leden van de werkgroep is ook actief voor een Actienetwerk van Amnesty International, dat zich richt op Rusland (officieel de Russische Federatie) en elf andere landen die deel uitmaken van de voormalige Sovjet Unie (Wit-Rusland, Oekraine, Moldavie, Georgie, Armenie, Azerbeidzjan, Kazachstan, Kirgizie, Tadzjikistan, Turkmenistan en Oezbekistan).
Dat is een enorm en heel divers gebied, vandaar dat wij de keuze gemaakt hebben om vooral prioriteit te geven aan de mensenrechtensituatie in Rusland.

Russische Federatie

Er is nog maar weinig werk verzet om de mensenrechtensituatie in de Russische Federatie te verbeteren - in sommige gebieden is deze zelfs slechter geworden - ondanks beloften om de mensenrechten en rechten van burgers te respecteren en te beschermen.
Wetshandhavers schenden in Rusland nog steeds straffeloos de mensenrechten, het strafrechtelijk systeem functioneert slecht, eerlijke processen worden ondermijnd en er zijn meldingen van “verdwijningen” en martelingen. Er vinden in het land veel racistische aanvallen plaats maar daartegen wordt weinig ondernomen. Het recht op vergadering wordt herhaaldelijk geschonden: demonstraties worden in de ban gedaan, demonstranten worden opgepakt. In de Noordelijke Kaukasus, en vooral in Tsjetsjenië, neemt het geweld de laatste tijd sterk toe: mensenrechtenactivisten, journalisten en advocaten worden geïntimideerd en vermoord.

Wat kan je doen?

Dit alles betekent natuurlijk werk op de lange termijn, maar hoe kun je je daar nu voor inzetten?
Meestal gaat het zo: wij krijgen de - grondig gecontroleerde - meldingen over schendingen van mensenrechten binnen via het Internationaal Secretariaat van Amnesty International in Londen. Daarmee gaan wij actie ondernemen, vooral door middel van het schrijven van brieven aan de autoriteiten in het betreffende gebied of door het sturen van groetenkaarten aan slachtoffers van mensenrechtenschendingen. Dat kan tot belangrijke resultaten leiden!

Bedankbrief

Wij schreven diverse keren voor Aleksei Sokolov, een Russische mensenrechtenverdediger die door het regime gevangen was gezet in een strafkolonie, ver weg in Siberie. Hij is in juli vorig jaar voorwaardelijk vrijgelaten en schreef een uitgebreide bedankbrief. Hierin liet hij onder meer weten hoe alle brieven en kaarten hem in de gevangenis de energie hebben gegeven om door te gaan:

"Bundles of letters and postcards arrived at the colony with words of support from Russia and Europe. department, I was given a "mountain" of letters, which I could hardly hold in my hands, and when I returned to my section, the prisoners, seeing all these letters in my arms, thought that they were letters for the whole group. After that they got used to the fact that I received as many, sometimes more than the whole group numbering 150 people. When you get such support, all the troubles and adversity fade into the background, and you know that these are temporary difficulties which every person comes across in his life. The bundles of letters and postcards with kind words helped me to get through this difficult period in my life. I am very grateful to all the people who responded to my plight and helped me and my family to emerge with dignity from the current situation, which is not over yet.

At the current time my detention regime has just been changed; however my sentence continues. I have gained many friends and like-minded people. Only thanks to support from the public and human rights defenders, have I been able to overcome despondency, fear and uncertainty about the future. On the contrary, I got a burst of energy with every letter and postcard I received, with kind words from all the good people all over the world, and that gave me the confidence that evil must be fought and that you can't go halfway there, (you must) go to the victorious end."

Schrijven maakt het verschil

De moraal: schrijven voor Amnesty maakt het verschil! Wil je hieraan meedoen en ook onze brieven toegestuurd krijgen, die je na ondertekening kunt verzenden? Of eerst wat meer informatie ontvangen? Stuur een mailtje naar Lucie Boerrigter

Mee doen?
Meer info?
Mail Lucie!

DAF?
Een digitaal dossier (Digital Action File, DAF) geeft plaatselijke Amnestygroepen de mogelijkheid om langere tijd actief te zijn voor één persoon (Individual at Risk), op een bepaald thema, of op een land of regio.

Een DAF is in feite een besloten pagina op de website van Amnesty Nederland en heeft betrekking op een of meer landen. Groepen die op die landen werken krijgen toegang tot de pagina. Daar vinden ze actievoorstellen, achtergrondinformatie en al het andere dat nodig is om effectief actie te voeren. DAF’s worden steeds actueel gehouden.

UN kaart van de Russische Federatie (klik voor vergroting als PDF)